تعریف بهتر پیش دیابت می‌تواند به شناسایی افراد درمعرض خطر عوارض دراز مدت دیابت کمک کند

 15 نوامبر 2016- محققان دانشکده‌ی بهداشت عمومی بلومبرگ دردانشگاه جان هاپکینز اعلام کردند تعریف پیش دیابت بر اساس آزمایش هموگلوبین A1Cمی‌تواند پیش بینی دقیقی درمورد خطر ابتلا به عوارض دراز مدت دیابت دراختیار پزشکان قرار دهد.

سازمانهای متخصص دراین زمینه درمورد چگونگی تشخیص پیش دیابت اتفاق نظر ندارد. پیش دیابت وضعیتی است که در آن بیماران در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت و عوارض احتمالی آن در آینده هستند. انجمن دیابت آمریکا استفاده از آزمایش هموگلوبین A1Cیا مقدار گلوکز را(آزمایش قند خون ناشتا و رندوم) برای تشخیص پیش دیابت توصیه می‌کند درحالیکه سازمان بهداشت جهانی به پزشکان تنها استفاده از مقدار قند خون را برای تشخیص این بیماری توصیه می‌نماید.

آنچه تمام سازمانهای متولی بر سر آن اتفاق نظر دارند، اینست که خطر ابتلا به دیابت را می توان بطور چشمگیری با تغییرات شیوه‌ی زندگی مانند کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و تغییرات تغذیه ای کاهش داد. برخی از سازمانها تجویز متفورمین را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به دیابت در این بیماران توصیه می‌کنند.

محققان می‌گویند: موضوع اینست که بهترین راه را برای شناسایی افراد مبتلا به پیش دیابت معرفی کنیم. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی the Lancet Diabetes & Endocrinologyمنتشر شد.

 پرفسور Warrenمحققان ارشد این پژوهش از دپارتمان اپیدمیولوژی دانشکده‌ی بلومبوگ می‌گوید: هدف شناسایی افرادیست که در معرض بالاترین خطر نه تنها برای ابتلا به دیابت هستند بلکه در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی این بیماری مانند بیماری کلیوی، قلبی و حتی مرگ قرار دارند، هموگلوبین A1C  بهترین ابزار برای شناسایی این افراد است. از معیارهای دیگر تشخیص پیش دیابت آزمایش قندخون ناشتا و قند خون دو ساعته است.

محققان دریافتند که با استفاده از مقدار هموگلوبین A1Cتعداد بیشتری از افرادیکه  به پیش دیابت مبتلا هستند، شناسایی می‌شوند، آزمایش قند خون ناشتا و رندوم مقدار قند فرد را در لحظه‌ی آزمایش نشان می ‌دهد در حالیکه  اندازه‌ گیری هموگلوبین A1Cمتوسط قندخون فرد را در طول یک دوره‌ی 2 تا 3 ماهه نشان می دهد.

پرفسور Selvinنویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید: هنگامیکه به کسی گفته می شود که به پیش دیابت  مبتلا می‌باشد، ما امیدواریم  فرد شیوه‌ی زندگی و عادات روزمره‌ی خود را به منظور جلوگیری از پیشرفت این بیماری به دیابت کامل تغییر دهد، همچنین اطلاع از ابتلا به پیش دیابت کاهش وزن و تغییرات تغذیه‌ ای را آسان تر می‌کند و همچنین بیمه های خدمات درمانی را ملزم به بازپرداخت هزینه‌های درمانی بیمار می کند. تغییرات شدید در شیوه‌ی زندگی و کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا فرد را به دیابت کاهش دهد، بنابراین شناسایی افراد در معرض خطر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر ما نمی خواهیم افراد را تحت درمانهای بی مورد و اضافی قرار دهیم. استفاده  از آزمون هموگلوبین A1Cبه ما در پیش بینی دقیق و شناسایی افراد در معرض خطر زیاد کمک  می‌کند.

 در این تحقیق، دانشمندان از اطلاعات بدست آمده از مطالعه‌ی "خطر اترواسکلروز در مطالعه‌ی جوامع" که در آن سلامت افراد میانسال در جمعیت بزرگی در طول چند دهه پیگیری شده بود، استفاده کردند. محققان مقدار قند خون ناشتا و هموگلوبین A1C، 10844 فرد بالغ را از سال 1990 و 1992 به مدت بیش از  22 سال به منظور بررسی احتمال ابتلا آنان به دیابت، بیمار کلیوی، بیماریهای  قلبی عروقی یا مرگ به دلیل همه‌ی عوامل، بررسی کردند. آنها همچنین مقدار قند خون و قند دو ساعته‌ی 7194 فرد بالغ را در فاصله‌ی سالهای 1996 و 1998 تا 16 سال پس از آن بررسی کرده و همچنین احتمال ابتلا به دیابت، بیماری کلیوی و قلبی عروقی یا مرگ ومیر به دلیل همه‌ی عوامل را بررسی نمودند.

 هموگلوبین A1Cبرابر با 6.5درصد به معنای ابتلا فرد به دیابت است. محققان محدوه ای را برای هموگلوبین A1Cافراد مبتلا به پیش دیابت تعریف کردند. انجمن دیابت آمریکا مقدار هموگلوبین  A1Cبیماران مبتلا به پیش دیابت را بین 5.7  تا 6.4درصد تعیین کرده است، یک گروه  بنام کمیته‌ی بین المللی کارشناسان مقدار 6تا 6.4درصد را به عنوان محدوده‌ی تشخیص پیش دیابت برای هموگلوبین A1Cمعرفی نمودند.

محققان دریافتند شناسایی افراد مبتلا به پیش دیابت بر اساس تعریف هموگلوبین A1Cبه معنای افزایش 50 درصدی خطر ابتلا به بیماری کلیوی و افزایش دو برابری خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و افزایش 60 درصدی خطر مرگ به دلیل همه‌ی عوامل در مقایسه با افراد  دارای هموگلوبین A1Cطبیعی است، این ارتباطات هنگامیکه از آزمایشات قند خون برای شناسایی پیش دیابت استفاده می شود، با این وضوح بدست نمی آید.

 دکتر Selvinگفت: این اطلاعات برای پزشکان وسازمانهای متخصص در این زمینه بسیار ارزشمند است، اجماع جهانی در مورد تعریف پیش دیابت و چگونگی تشخیص آن می تواند کمک بسیار بزرگی در این زمینه و به همه ی بیماران در سراسر جهان باشد.

منبع وسایت خبری:

The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2016; DOI: 10.1016/S2213-8587(16)30321-7

www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161115210256.htm